BOLD #4 – GAMINE EYEWEAR

BOLD #4 – GAMINE EYEWEAR

SERGEI ZUBKOUSKI

GAMINE EYEWEAR

In 2015 startten 3 enthousiaste creatieven in New York het nieuwe prêt-à-couture merk Gamine. Sergei Zubkouski, onderdeel van het multi-getalenteerde trio met zelf een lange achtergrond in de kunst-scene van New York, vertelt meer over het ontstaan van dit unieke merk.

Creatieve wereldburgers op zoek naar uitdaging
“We zijn een team van drie wereld­reizigers, estheten en dromers die verschillende achtergronden hebben maar een gezamenlijke passie: eyewear.” Samen met zijn mede-oprichters Igor Kibaltchitch en Elena Kibalchich die een achtergrond hebben in muziek, informatietechnologie en mode, startte hij in 2015 het nieuwe brillenmerk Gamine. “We zijn met Gamine vanaf nul begonnen omdat het altijd spannend en uitdagend is om aan iets nieuws te werken. Het is alsof je voor het eerst leert autorijden, of je eerste seksuele ervaring meemaakt” aldus Zubkouski.

Een sprong in het diepe
Na een jaar onderzoek te hebben gedaan naar hoe de markt werkt, wie de belangrijkste spelers zijn en wat het unique selling point voor Gamine zou worden besloot het trio de sprong te wagen. “We zijn ontzettend trots en blij dat onze collectie handgemaakt wordt in Italië, waarbij we werken met gevestigde namen in de eyewear-industrie zoals Mazzuchelli 1849 Acetaat en Carl Zeiss voor de lenzen.”

Ronde vormen
“Ons merk Gamine en onze identiteit is volledig gebaseerd op het werken met ronde lenzen. Cirkels representeren eenheid, oneindigheid zonder begin of einde en het is ook een beschermend symbool. De zon en maan zijn bijvoorbeeld twee ronde hemellichamen die dag en nacht bij ons zijn en ons hoop geven in ons dagelijkse leven.” Zubkouski benadrukt: “We weten dat ronde lenzen niet voor ieder gezicht geschikt zijn, daarom spelen we met de monturen waardoor mensen soms niet eens door hebben dat ieder montuur een ronde lens heeft.”

Unieke ambachtelijke technieken
Gelovend in de natuurlijke kracht, veerkracht en relevantie van de ronde vorm, lanceert het merk een nieuwe lijn ‘LUNE DU JOUR’. “Deze lijn is in eerste instantie een ‘prêt-à-couture-accessoire’, daarna pas een optisch instrument. Vandaar dat de monturen ook zonder corrigerende lenzen gedragen kunnen worden.” De nieuwe collectie is een vervolg op de SOLEIL DE NUIT-collectie van zeven zonnebrillen die in 2015 de start vormden van Gamine. “Voor ieder montuur gebruiken we de unieke ambachtelijke technieken van de Italiaanse makers in combinatie met hoogwaardige materialen.”

Mindset voor avontuur en speelsheid
Net als dat ‘lune’ (maan) en ‘soleil’ (zon) Franse woorden zijn, heeft ook de merknaam ‘Gamine’ een Franse achtergrond: “De definitie is een kinderlijk meisje, speels, arrogant maar altijd ‘een goed kind’. “Gamine is boven alles een mindset, een lifestyle. Onze doelgroep is dan ook het type persoon dat geen stereotype is. Mensen die van kunst, mode, architectuur, muziek en design houden. Die ’s ochtends wakker worden, hun koffer pakken en op avontuur gaan naar nieuwe oorden. Die zich niet schamen voor hun leeftijd en hun kleinkinderen voordoen hoe je een salto maakt.”

Aandacht voor detail
“Onze voornaamste inspiratie is de natuur en architectuur. We geloven dat het ontwerpen van een montuur gelijk is aan het ontwerpen van een gebouw: Je moet aandacht schenken aan ieder detail zodat het gebouw niet instort.” Zubkouski sluit af: “Onlangs droeg Lady Gaga ons roze montuur ‘Gamine Saint-Martin’ in de documentaire ‘Gaga: Five Foot Two’, wat een enorme aanmoediging is voor ons. Het bewijs dat we ons op het juiste pad begeven.”

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Leave a Reply

 
Translate »