Bold #5 – HELDEN OPTICAL

Bold #5 – HELDEN OPTICAL

JOEY DIEKMAN

HELDEN OPTICAL

Het merk bestaat ‘pas’ een jaar maar maakt al enorme sprongen met vier kleurenlijnen die zowel tijdloos, puur als no-nonsense zijn. Oprichter, ontwikkelaar én verkoper Joey Diekman vertelt over zijn merk helden en zijn eigen helden.

ZO OUDERS ZO ZOON
“Voordat ik in de optiekwereld belandde had ik al wat ervaring opgedaan met het opzetten van een tof franchise-concept in Hengelo. Maar ik kwam erachter dat ik toch meer geniet van een fysiek product dan van niet-­tastbare advertenties. Via het netwerk van mijn ouders – die destijds een eigen optiekzaak hadden – kwam ik bij een Scandinavisch merk terecht waar ik als agent de echte beleving kon verkopen. Ik heb daar veel geleerd over het denken in mogelijkheden en raakte geïnspireerd om zelf iets te creëren.”

NUCHTER
Na uitgebreid onderzoek waagde Joey de sprong: “Ik ben in 2017 mijn eigen merk ‘Helden’ begonnen. Ik ben van mening dat bepaalde basic vormen altijd blijven, door hun bewezen draagbaarheid en fijne uitstraling. Daarom wilde ik het merk vernoemen naar deze tijdloze ‘icons’ of ‘heroes’. Mijn vrouw kwam echter met een suggestie die ze beter bij mijn nuchtere kijk vond passen: ‘helden’. En dat past precies bij wat ik uit wil stralen: de classics zijn de helden van de optiek, zonder hoogdravend te zijn. Gewoon erg mooi en goed.”

PUUR
Joey omschrijft zijn monturen als ‘krachtig door eenvoud’. “De basis van de mooiste brillen zit in de vorm van hun lenzen. Door deze bewezen vormen als standaard te gebruiken en hier – zonder te veel poespas – een mooi acetaat met een specifieke bewerking aan toe te voegen ontstaan verschillende krachtige monturen die bij ieder gezicht passen.” Op zijn website is dan ook te lezen: “It’s for those who love a design because it can stand on its own”.

KWALITEIT
Naast het ontwikkelen van tijdloze monturen is kwaliteit een kernwaarde voor Helden. “Kwaliteit is een begrip dat bijna geen betekenis meer heeft omdat het zo vaak gebruikt wordt. Toch is het voor mij enorm belangrijk. Als je aandacht geeft aan de materialen en hoe deze zijn ontworpen aan de hand van de lensvormen ontstaat er een eigen identiteit en gevoel. Ik ben dan ook steeds op zoek naar unieke en toch pure materialen waardoor ik nu bijvoorbeeld met een heel gaaf Japans acetaat werk met ver­schillende bewerkingen.”

DICHT BIJ HUIS
Net als de monturen die dicht bij huis worden gemaakt – deze worden in kleine oplages door een Europees familiebedrijf gemaakt – zoekt Joey ook zijn voorbeelden dicht bij huis. “Mijn eigen helden zijn mijn vader en moeder met hun eigen optiekzaak, die me hebben laten zien hoe het is om zelf iets op te bouwen en risico te durven nemen. Mijn vrouw die me steunt en altijd zegt ‘ajoh, het komt wel goed’. En ook mijn zoontje is mijn held, gewoon omdat ik van hem hou en van hem geniet – daarom mocht hij de eerste order betaling van mijn collectie plaatsen door letterlijk op enter te drukken.” En natuurlijk mag ik mijn held Eelke niet vergeten waar ik enorm veel lol mee heb en waarmee ik
met veel plezier kan sparren over ons werk en prive leven.

LOL
“Uiteindelijk gaat het erom dat je lol hebt in wat je doet. Als klanten blij zijn met de monturen die ik maak, zijn de opticiens blij en ben ik ook blij. En op die manier kan ik blijven doen wat ik graag doe: iets creëren dat ik zelf zou willen hebben en dit van a tot z in de markt zetten. Ik ben zelfs al bezig met de plannen voor eind 2019 – iets waar ik erg om kan lachen omdat ik jaren geleden niet eens een dag vooruit keek. Ik ben dan ook erg trots op waar ik nu al sta en deel dit graag met de opticiens die Bold komen bezoeken.”

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Translate »