BOLD #5 – Suzy Glam

BOLD #5 – Suzy Glam

ETIENNE FREDERIKS & SUSANNE KLEMM

Suzy Glam

Suzy Glam hanteert een unieke manier van ontwerpen: de brillen worden direct in het materiaal gevormd. Geen technische poespas maar Dutch design gecombineerd met Europees vakmanschap. Dit geeft hen het unieke driedimensionale karakter waar zij internationaal om bekend staan. Etienne Frederiks; opticien, voormalig product manager, inkoper én agent en onderdeel van het succesvolle ontwerpersduo Suzy Glam vertelt.

INTERNATIONALE START
“Zes jaar geleden zijn we vanuit een gezamenlijke passie voor goed vormgegeven monturen gestart met Suzy Glam. Susanne komt uit een Zwitserse optiekfamilie en heeft naast haar studie aan de kunstacademie en haar internationaal succesvolle sieradenlijn altijd als opticien gewerkt. Door onze internationale ervaring en contacten konden we onze eerste collectie direct introduceren op de SILMO in Parijs.”

GLAMOUR
Het doel van het merk is om naast de goede pasvorm meer glamour te brengen in brillenland. “Suzy Glam is een soort fictief karakter dat allerlei glamoureuze dingen doet. Ieder montuur heeft daarom een ‘glamourous’ naam, zoals ‘Thinks big’, ‘Rocks this town’ of ‘Travels light’. De monturen versterken de persoonlijkheid van de drager: Een man wordt iets stoerder met een stevig montuur en een vrouw wordt iets eleganter.”

AMSTERDAM
Zes jaar later is de collectie van Suzy Glam in 18 landen te verkrijgen. De basis van het merk ligt echter in Amsterdam: “De Suzy Glam Store is zowel onze showroom als ons kantoor en atelier. In het atelier ontstaan de monturen voor de Optical collectie – de correctiebrillen –, de Sun collectie – de zonnebrillen – en de Limited Editions – waarmee Susanne creatief de grenzen op kan zoeken. Onze winkel is drie dagen per week open en we doen dan zelf de oogmetingen. Die combinatie tussen ons werk als opticien en het creëren en verkopen van de monturen is vrij zeldzaam.”

DESIGN
“Het benadrukken van de mooiste delen van het gezicht is de basis voor al onze modellen. Hierbij ontwerpt Susanne direct in het materiaal, dat wordt verlijmd en geveild. Een beetje zoals een beeldhouwer ook te werk gaat, waardoor de monturen echt een ander gevoel geven dan op de computer ontworpen brillen. De huidige mogelijkheden op gebied van technologie zijn interessant maar ze moeten het design ondersteunen, niet andersom.”

BOETIEKS
Suzy Glam is alleen te verkrijgen in de kleinere boetiek opticiens. “De samenwerking met opticiens ontstaat heel natuurlijk. Ze komen bij ons op de stand, we kletsen wat en voor we het weten liggen we bij hen in de winkel. We merken dat opticiens die onze brillen mooi vinden ook een bepaalde uitstraling in de winkel hebben die past bij onze designs en daarmee ook de mensen aantrekken die iets anders dan anders willen.”

TOEKOMST
Om het aandeel in Nederland en België te vergroten staat Suzy Glam voor het eerst op een nationale beurs. Etienne licht toe: “Bold heeft een andere setting dan andere beurzen, wat goed past bij ons als merk en wat ons hopelijk fijne nieuwe samenwerkingen oplevert.” Hoe hij de toekomst van Suzy Glam voor zich ziet? “Als we door kunnen gaan zoals we nu werken ben ik heel tevreden. We zijn al te koop in 18 landen en kunnen samen alles regelen. We willen vooral onze
basis verstevigen, dicht bij onszelf blijven en blijven maken wat we zelf mooi vinden.”

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Leave a Reply

 
Translate »