Bold #6 – Pierre Eyewear

Bold #6 – Pierre Eyewear

PIERRE CARIVEN

PIERRE EYEWEAR

De modellen van Pierre Eyewear zijn elegant en simpel maar toch opvallend en anders. Zijn oproep aan opticiens is dan ook om vooral plezier te hebben met klanten en af en toe eens voor de gewaagde – meer ‘bolde’ – keuze te gaan. Pierre vertelt over lol, het belang van goede relaties en hard werken.

Work hard
“Na mijn studie ging ik als 21-jarige jongen naar Amerika om een nieuw continent te ontdekken, om Engels te leren en vooral om te surfen en genieten met vrienden. Ik kreeg echter de kans om langer te blijven en rolde de eyewear industrie in toen ik voor L’Amy en Nina Ricci aan de slag kon als designer en ontwikkelaar. Na totaal tien jaar in Amerika kwam ik terug in Frankrijk en heb ik veel geleerd: hoe je contact krijgt en houdt met de juiste mensen en vooral dat je hard moet werken en vol moet houden om je droom waar te maken.”

Freedom & harmony
Uiteindelijk startte Pierre zijn eigen merk. “Ik wilde testen of ik écht talent had en ik wilde vrij zijn om op mijn eigen manier te ontwerpen en ontwikkelen. Hiervoor was een grote portie geduld nodig; zeker in het begin maak je fouten en moet je roeien met de riemen die je hebt. Vervolgens heb je geduld nodig om een model écht af te maken. Mijn modellen moeten uiteindelijk in het geheel passen: als een bril in harmonie is met wat de persoon draagt en uitstraalt creëer je oprechte elegantie. Een vriendin zei laatst dat ze haar gezicht mooier vindt mét bril. Dit soort reacties maken me ontzettend blij.”

Family & friends
“Werk is belangrijk maar relaties staan voor mij bovenaan. Ik voel me dan ook enorm trots dat mijn vrouw en dochters me steunen in wat ik doe.” Ook de mensen om hem heen geven Pierre veel energie: “Toen ik startte gebruikte ik de namen van familie, collega’s en vrienden voor mijn brillen. Toen de namen op waren ben ik overgestapt op klanten; zij zijn ten slotte de basis van mijn succes. Toen we laatst alle modellen op moesten zoeken lag het kantoor vol met alle mensen die belangrijk voor me zijn, een grappig en tegelijkertijd hartverwarmend besef!”

Innovation & inspiration
Op de vraag waar zijn inspiratie vandaan komt antwoordt Pierre: “Inspiratie is eigenlijk overal. Ik probeer vooral te kijken naar wat er is en dan juist iets anders te maken.” Toch zijn er specifieke elementen die hij meeneemt in zijn ontwerpen: “De lijnen en lampen van auto’s inspireren me voor de vorm van de brillen. En mode geeft me vooral inspiratie op het gebied van kleur. Mijn lievelingskleuren zijn bijvoorbeeld donkerblauw, bordeaux, zwart en crème. Deze kleuren zijn vaak een van de eerste dingen die mensen opvallen wanneer ze Pierre Eyewear zien.”

Reshape & expand
Hoe nu verder? “Toen ik startte had ik niets. Ik heb met mijn kennis van toen de basis neergelegd, zo’n 30 modellen per jaar ontwikkeld en ik heb steeds meer mensen om me heen verzameld die me hebben geholpen te komen waar ik nu ben. Tien jaar later is het tijd om mensen met een ‘outside view’ in te zetten om de basis verder te verstevigen. Samen met een marketingbureau wil ik het juiste verhaal van het merk vertellen, mijn designs meer bekend maken en ook internationaal verder uitbreiden.”

Try new things
Pierre’s advies aan de opticien? “Blijf vooral plezier hebben in wat je doet. Geven is de sleutel tot succes: geef klanten je tijd, je aandacht en geef ook het vertrouwen aan klanten om iets anders dan anders te proberen. Soms kunnen opticiens wat conservatief of voorzichtig zijn: probeer eens een gewaagdere – meer ‘bolde’ – keuze en zie wat het voor je klant kan doen!”

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Leave a Reply

 
Translate »