BOLD #7 – Nobika Eyewear

BOLD #7 – Nobika Eyewear

ANDREA POSTIZZ

Nobika Eyewear

Hij groeide op tussen de monturen, leerde hoe je een ‘goed’ product herkent en geeft een Japanse twist aan zijn Italiaanse creativiteit. Creative director en CEO Andrea Postizzi vertelt over het ontstaan van NOBìKA Eyewear:

Japanse excellentie
“Het merk NOBìKA kwam tot leven omdat ik échte kwaliteit aan de optiekmarkt wilde toevoegen. Geen massaproductie maar monturen die de regels van de ‘oude fabriceringsschool’ volgen: seasoned acetaat materiaal, riveted scharnieren, gouden plating. In mijn optiek wordt deze hoogstaande kwaliteit voornamelijk geleverd door de Japanse meesters van het optiekambacht. De details maken daarbij het verschil: er wordt niks aan het toeval overgelaten.”

Italiaanse creativiteit
De monturen dragen allen een Italiaanse naam: “De brillen worden gemaakt in Japan maar hebben een Italiaans hart. Van mijn vader leerde ik namelijk hoe je ‘voelt’ dat een product écht goed is. Zelf ontwerp ik daarnaast zoveel mogelijk zonder grenzen. Het mooie is dat mijn Japanse collega’s me daarin ‘down to earth’ houden door de producten wel uitvoerbaar te maken.”

Unieke naam
In het bedenken van de naam zie je een stukje van de artistieke vrijheid van Andrea terug: “NOBìKA is een neologisme. Een nieuw woord, samengesteld uit het Latijnse woord ‘nobilis’ – wat nobel, gedistingeerd en beroemd betekent – en het zelfverzonnen ‘IKA’ om het een Japanse sound te geven.” Alles in het merk draait om het stukje ‘nobel’ zijn: eerlijk, openhartig en ethisch. In de uitstraling van een montuur, de samenwerking met opticiens en natuurlijk het gevoel bij de klant zelf.”

Geboren tussen monturen
De optiekbranche is Andrea niet vreemd: “In Italië zeggen we altijd: ‘Ik ben geboren tussen het brood en de monturen.” In het familiebedrijf – in 1971 gestart door zijn vader – leerde hij namelijk alles wat hij nu weet over monturen. “Het was zwaar – je moet álle zaken kunnen regelen. Maar het was de beste school die ik me had kunnen wensen. Nu ben ik heel dankbaar dat mijn eigen gezin me steunt in mijn ultieme doel: dat klanten zelf op zoek gaan naar NOBìKA Eyewear.”

Eigen visie
Vanaf 2005 werkte hij eerst nog schouder aan schouder met de CEO van een van de grootste Italiaanse eyewear-bedrijven, waar hij zijn vaardigheden als designer én zijn team skills verbeterde. In 2014 waagde Andrea de sprong om zélf een merk te starten: “Het is fantastisch om je eigen richting te kunnen creëren en je eigen visie te kunnen delen met de wereld.” Hij krijgt dan ook het meest energie wanneer projecten binnen zijn bedrijf tot leven komen. Én van racefietsen: “De beste manier om nieuwe inspiratie op te doen!”

Carpe diem
De inspiratie komt uit alles om hem heen: de mensen op de markt, Instagram-accounts, internet als geheel: “Je hoeft eigenlijk alleen te observeren. Ik zeg altijd: ‘Het is één ding om te kijken. Het is iets anders om écht te zien.” De laatste tijd is hij echter geobsedeerd door de mogelijkheden van tatoeages – de inspiratiebron voor zijn nieuwste project ‘Carpe Diem’: “Deze lijn is een lofzang op het leven en ‘out-of-the-box-denken’, rebels zijn. We hebben maar één leven en dat leven is niet bedoeld om je te conformeren aan de standaarden.” Tijdens de zevende Bold-editie zult u deze collectie voor het eerst kunnen bewonderen!

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Leave a Reply

 
Translate »