BOLD #7 – THE EYEWEAR FORUM

BOLD #7 – THE EYEWEAR FORUM

MAARTEN WEIDEMA

THE EYEWEAR FORUM

Hij bereikt 321.000 opticiens, ontwerpt al 20 jaar unieke monturen en maakt iedere ochtend een strandwandeling met zijn hond Max. Hij volgt de trends en wil er vooral juist níet bij horen. Maarten Weidema – International Optical Personality of the Year – vertelt:

Platform voor onafhankelijke merken
“Persoonlijk heb ik niets met trends. Ik wil er juist níet bij horen. Vanuit deze opvatting is The Eyewear Forum (TEF) ontstaan: Ik wilde een vuist maken tegen de steeds meer over­heersende massaproductiebrillen
– spuitgegoten in een Chinese productiehal en in Italië voorzien van een designerlogootje. TEF biedt juist een platform voor de prachtige monturen van de onafhankelijke merken.”

Passie voor brillen
“TEF is verreweg het grootste online brillenmagazine ter wereld en bestaat dankzij de ‘TEF Entourage bloggers’:
24 toegewijde individuen met een passie voor brillen en werkzaam als opticien, brilontwerper of redacteur van een eigen optiekmagazine.” Samen publiceren de bloggers alleen eigen content en produceren ze iedere twee weken een lifestyleshoot: “We laten steeds een prachtig montuur zien op een uniek gezicht en op een exotische locatie.”

Great eyewear
Wat maakt een montuur dan uniek of ‘great’? Maarten: “Dat zit ‘m in de kwaliteit en het ontwerp. En dat kan in mijn optiek alleen worden gerealiseerd door gepassioneerde ontwerpers die hun ziel in ieder montuur leggen.” Zijn advies aan opticiens? “Differentieer je van de grote ketens door uit je comfortzone te stappen en te kiezen voor ‘great eyewear’ – kwalitatieve monturen van onafhankelijke brillenmerken die met passie fabriceren.”

Kracht door creatie
Zelf is Maarten al twintig jaar ontwerper van brillen: “Als ontwerper is er niets leukers dan iets te tekenen wat
je daadwerkelijk kan gebruiken. Dat kan in principe met ieder product maar eyewear is voor mij de ideale mode-­accessoire.” Hij licht toe dat creëren hem kracht geeft: “Voorheen kwam deze kracht uit het ontwerpen van brillen. Nu haal ik dat uit het publiceren van een goed artikel over de optiekbranche.”

Optical Personality of the Year  
In mei ontving Maarten de ‘International Optical Personality Award of the Year’ voor zijn inzet voor de optiekbranche met TEF: “Dit voelt voor mij als een fantastische waardering uit de markt. Een enorme eer.” Hoe
de optiek-toekomst er volgens de influencer uitziet? “Het aantal onafhankelijke optiekzaken zal zwaar uitgedund zijn door de groei van de grote ketens. Maar voor de specialisten die anders willen én durven zijn dan de massa is er júist ruimte.”

Eigen identiteit
Vanuit TEF bezocht Maarten al vele (internationale) optiekbeurzen. Wat maakt een beurs zoals Bold nou eigenlijk goed? “Als je de tijd en ruimte krijgt om echt iets over het merk te leren. Geen volgepropte hallen met stands maar ruimte voor een merk om hun eigen identiteit uit te stralen.” Maarten vult aan met een persoonlijk tintje: “Hoe leuk is het om tijdens een beurs een designer te ontmoeten die je alleen van social media kent. Zo heb ik trouwens ook mijn huidige partner ontmoet: op de Vision Expo in New York liep ik deze opticien uit Philadelphia tegen het lijf!”

 

Geschreven door Bianca Oppelaar in opdracht van Bold Optical Fair. Niets van deze website mag zonder toestemming van Bold Optical Fair worden gekopieerd of op een andere manier worden gebruikt. Bold Optical Fair kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en/of typefouten.

About the Author

Leave a Reply

 
Translate »